همه آهنگ ها

Dying Light 2 مقایسه زمان 500 ساعته با دیگر بازیهای زمانبر

همین چند روز پیش بود که Techland در توییتی اعلام کرد که اتمام کامل بازی Dying Light 2: Stay Human، حدود 500 ساعت زمان خواهد برد. استودیو سازنده گمان می‌برد که با این کار به خوبی نشان داده که تا چه اندازه محتوی برای ارائه آماده کرده است؛ ولی در میان هیجان طرفداران، برخی نیز نگران کش آمدن داستان و یا رها شدن ماجراجویی در میانه مسیر توسط بازیکنان بودند.

استودیو بعد از دیدن برخی از نظرات منفی در جواب یکی از طرفداران اعلام کرد که کامل کردن داستان بازی و ماموریت‌های جانبی آن در صورتی که با آرامش انجام شوند، حدود 70 تا 80 ساعت زمان خواهد برد. سپس در توییتر رسمی بازی اعلام شد که 500 ساعت زمان اعلام شده، برای کامل کردن تمام ماموریت‌ها، پایان‌بندی‌ها و گشت و گذار در تمامی جهان بازی بوده و یک بازیکن معمولی می‌تواند داستان اصلی بازی و ماموریت‌های جانبی آن را در مدتی کمتر از 100 ساعت به پایان برساند. در ادامه نیز با ارائه اطلاعاتی بیشتر روشن شد که پایان رساندن خط اصلی داستان تنها به 20 ساعت زمان نیاز دارد و اگر قصد انجام ماموریت‌های جانبی را نیز دارید، نهایتا به 80 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. این ارقام با 500 ساعتی که در ابتدا اعلام شده بود، تفاوتی بسیار قابل توجه دارند.

البته که 80 ساعت هم هنوز زمانی قابل توجه برای کامل کردن داستان و ماموریت‌های جانبی آن محسوب می‌شود. برای مقایسه این رقم با دیگر بازی‌هایی که بازیکنان را ساعت‌ها مشغول نگه می‌دارند،‌ از آمار موجود در سایت HowLongToBeat.com استفاده شده است. در این سایت کاربران برای هر بازی سه زمان متفاوت ثبت می‌کنند؛ زمان مورد نیاز برای اتمام داستان اصلی،‌ داستان اصلی و ماموریت‌های جانبی و کامل کردن بازی. با وجود این که داده‌های ثبت شده توسط کاربران ممکن است دقیق نباشند،‌ اما این کار راحت‌ترین راه برای به دست آوردن زمان حدودی برای اتمام بازی‌ها است.

اولین بازی لیست نسخه قبلی همین بازی، Dying Light 1 است و طبق آمار ثبت شده، اتمام کامل بازی حدود 50 تا 80 ساعت زمان خواهد برد (بسته به این که نسخه اصلی بازی و یا نسخه Enhanced Edition را بازی کنید). به همین ترتیب کامل کردن داستان و ماموریت‌های جانبی نیز بین 35 تا 46.5 ساعت زمان نیاز خواهد داشت. این آمار نشان می‌دهند که اگر اعداد اعلام شده توسط TechLand برای نسخه دوم بازی صحت داشته باشند، شاهد محتوی‌ای به مراتب گسترده‌تر از نسخه اول آن هستیم.

به سراغ استودیوی رقیب و هم وطن آن‌ها یعنی Cd Projekt Red می‌رویم. شهرت این استودیو به ساخت مجموعه ویچر و جدیدا سایبرپانک باز می‌گردد. طبق آمار موجود در سایت HLTB کامل کردن ویچر 3 حدود 173 ساعت و گشت و گذار کامل در نایت سیتی هم تقریبا 103 ساعت زمان می‌برد. این ارقام با 500 ساعت برای Dying Light 2 اختلاف بسیاری دارند، اما اگر به سراغ داستان اصلی و ماموریت‌های جانبی برویم، ارقام بسیار نزدیک‌تری را شاهد خواهیم بود. در این شاخه، سایبرپانک 60 ساعت و ویچر 3 حدود 103 ساعت محتوی برای بازیکنان تدارک دیده‌اند.

اما برای بازی‌های جهان باز وضعیت به چه صورت است؟ نسخه آنلاین GTA که به نظر پایانی ندارد، ولی این بازی بر پایه نسخه شماره پنجم مجموعه ساخته شده است که برای مقایسه آن را ملاک قرار می‌دهیم. طبق آمار HLTB، کامل کردن GTA V به 79 ساعت و اتمام داستان اصلی و ماموریت‌های جانبی آن به زمانی حدود 48 ساعت نیاز خواهد داشت. طولانی‌ترین زمان در این مجموعه با رقمی در حدود 100 ساعت، در اختیار نسخه چهارم بازی است. در همین حال گشت و گذار کامل در غرب وحشی Red Dead Redemption 2 از شما 172 ساعت و اتمام ماموریت‌های اصلی و جانبی 79 ساعت زمان خواهد برد.

وقتی صحبت از جهان باز و گشت و گذار می‌شود، نمی‌توان از The Legend of Zelda: Breath of the Wild صحبت نکرد. گشت و گذار کامل در دنیای گسترده این بازی 188 ساعت زمان می‌برد و تکمیل خط داستان اصلی و ماموریت‌های جانبی 97 ساعت. دیگر بازی‌ای که چند روز قبل‌تر از Breath of Wild وارد بازار شد، یعنی Horizon Zero Dawn برای تکمیل داستان و ماموریت‌های جانبی 54.5 ساعت و گشت و گذار کامل 76.5 ساعت زمان لازم دارند. حتی دو نسخه Valhalla و Odyssey از مجموعه Assassin’s Creed در نهایت بین 130 تا 140 ساعت زمان برای زیر و رو کردن کامل بازی زمان خواهند برد.

بتسدا یکی دیگر از استودیوهای معروف در ساخت بازی‌های جهان باز است. با نگاهی به آمار بازی‌های این استودیو، مشخص می‌شود که در این مقایسه بتسدا بهتر از راکستار و CD Projekt Red عمل کرده است. تکمیل نسخه Special Edition بازی محبوب Elder Scrolls V: Skyrim از بازیکنان 211 ساعت زمان برده که حدود 116 ساعت آن مربوط به داستان اصلی و ماموریت‌های اضافی می‌شود. نسخه قبل بازی، Oblivion، نیز با 184 ساعت برای تکمیل که 86 ساعت آن برای داستان اصلی و ماموریت‌های جانبی است، جایگاه مناسبی دارد. سری بازی‌های فال‌آوت نیز در این زمینه عملکرد مناسبی دارند. Fallout 4: Game of the Year Edition با 214 ساعت زمان نهایی که 113 ساعت آن در خط اصلی داستان و ماموریت‌های اضافی صرف شده، طولانی‌ترین نسخه مجموعه است. اما بین بازی‌های بتسدا، جایگاه اول در اختیار The Elder Scrolls III: Morrowind – Game of the Year Edition قرار دارد. 392 ساعت زمان تکمیل که 101 ساعت آن برای داستان اصلی و جانبی صرف شده است.

اما فقط بازی‌های جهان باز نیستند که زمانی طولانی را از بازیکنان طلب می‌کنند. برخی از بازی‌های رول‌پلی به غرق کردن بازیکنان برای صدها ساعت در دل خود شهرت دارند. نسخه اصلی پرسونا 5 به 113 ساعت برای تکمیل داستان اصلی و جانبی بازی و نهایتا 173 ساعت زمان برای اتمام کامل آن نیاز دارد. البته داستان اصلی و جانبی نسخه Persona 5 Royal کمی طولانی‌تر بوده و 125 ساعت زمان خواهد برد. طولانی‌ترین قسمت از فرانچایز معروف فاینال فانتزی، Final Fantasy X، به حدود 149 ساعت زمان نیاز دارد. البته طولانی‌ترین داستان اصلی و جانبی مجموعه در اختیار نسخه‌ی Final Fantasy XII‌ با 92.5 ساعت زمان است. مجموعه Xenoblade نیز با نسخه دهم بازی، Xenoblade Chronicles X، با زمان 270 ساعت وارد لیست ما می‌شود. دیگر عنوان طولانی لیست Legend of Heroes: Trails of Cold Steel با147 ساعت است.

دیگر فرانچایز معروف به داستان‌های طولانی، Dragon Quest است که طبق آمار موجود در HLTB، کامل کردن Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies زمانی حدود 750 ساعت! نیاز دارد که تنها 87.5 ساعت آن مربوط به داستان اصلی و جانبی است. اما این تنها بازی‌ای نیست که رقم 500 ساعت Dying Light 2 را پشت سر می‌گذارد؛ Crusader Kings III که در سال گذشته عرضه شده، به 585 ساعت زمان برای کامل شدن نیاز دارد و از این میان، 172 ساعت آن مربوط به خط داستانی اصلی و جانبی آن است.

همان طور که برای GTA Online اشاره شد، بازی‌های MMO مثل وارکرفت و Final Fantasy XIV و دیگر عناوین رقابتی آنلاین، جزو تجربه‌های تقریبا بی‌پایان محسوب می‌شوند و در سایت HLTB در بخشی جداگانه قرار دارند و زمان آن‌ها به چندین هزار ساعت می‌رسد.

اعلام 500 ساعت محتوی برای کامل کردن Dying Light 2 قطعا خبری جالب توجه بود؛ اما اگر این عدد صرفا جهت تبلیغات نباشد و قرار فقط به مقایسه زمان مورد نیاز برای تکمیل بازی باشد، این بازی قطعا طولانی‌ترین نخواهد بود.

واکنش‌های مختلف کاربران به توییت اولیه نیز نشان داد که زمان طولانی حتما به معنای داشتن کیفیت مطلوب نیست. اگر محتوی ارائه شده آن قدر که باید درگیر کننده و جذاب نباشد که بازیکن را با خود همراه کند، داشتن این مقدار محتوی چه فایده‌ای خواهد داشت؟ درست است که هر چه را که شنیده و دیده‌ایم، نظری مثبت نسبت به بازی بوده، اما در نهایت این خود بازیکنان هستند که باید تعیین کنند که آیا بازی باب دل آن‌ها هست یا خیر.

بازی قرار است در تاریخ 15 بهمن ماه برای PC و کنسول‌های نسل هشت و نه و نینتندو سوئیج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا