همه آهنگ ها

آینده آرنا شوترها چه خواهد شد

روزگاری آرنا شوترها در بهترین وضعیت خود به سر می‌بردند. در دهه 90 میلادی با بازی‌های کلاسیک Wolfenstein و DOOM طرفداران بازی‌های آرنا شوتر زیاد شد و به نوعی این دو بازی این ساب‌ژانر را تعریف کردند و فرمولی برای نسل‌های آینده این بازی‌ها تشکیل دادند. اما اصول این سبک در طول سالیان گذشته دچار تغییرات زیادی شده است. با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن زیر‌ساخت‌های اینترنت در سراسر جهان، سبک آرنا شوتر هم با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که اصلا این سبک بازی‌ها چه هستند. آرنا شوتر، بازی‌های شوتری هستند که سرعت در آن‌ها بسیار بالا است و بازیکن باید در نقشه بازی، تمامی سلاح‌ها، آیتم‌های سلامتی و آپگرید‌های موجود در نقشه را پیدا کند. بیشتر آرنا شوتر‌ها، از زاویه اول شخص استفاده می‌کنند اما اخیرا بازی‌هایی با زاویه سوم شخص هم ساخته شده‌اند. امروزه آرنا شوتر‌های آنلاین بسیار زیاد شده‌اند و بازیکنان هم استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا به تاریخچه این سبک بپردازیم. درباره گذشته این سبک، درباره پیشرفت‌هایی که در طول سالیان گذشته پیرامون این سبک صورت گرفته و آینده‌ای که این بازی‌ها خواهند داشت:

شروع آرنا شوتر‌ها

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، بازی‌های ولفنشتاین و DOOM تاثیر زیادی در شکل‌گیری این ساب‌ژانر داشته‌اند. در سال 1992 بازی Wolfenstein 3D منتشر شد که به طور کلی این بازی تاثیر زیادی بر شوتر‌های اول شخص داشت. این بازی مکانیک‌های یک بازی شوتر و اصول آن را برای اولین بار به نمایش گذاشت. در سال 1993 هم با منتشر شدن بازی DOOM، سرعت در این بازی بالاتر رفت و اکشن بازی بسیار بیشتر شد. فرمولی که در سال 1996 در بازی Quake اجرا شد و در نسخه دوم این بازی سبب شکل‌گیری ساب‌ژانر آرنا شوتر شد.

DOOM تاثیر زیادی بر بازی‌های شوتر اول شخص داشته است و زمینه ساز ساب‌ژانر آرنا شوتر است.

اما آن چیزی که امروز از آرنا شوتر میبینیم با چیزی که تا به الان گفتیم تفاوت‌هایی دارد. بازی Quake 2 انقلابی را برای این سبک ایجاد کرد. بعد‌ها بازی‌های Unreal Tournament و Turok: Rage Wars و Quake 3 Arena تمرکز زیادی بر بخش مالتی‌پلیر داشتند و تجربه‌ای متفاوت از بازی‌های شوتر را ارائه دادند. اکثر بازی‌ها در آن زمان فقط از طریق LAN Party اجرا می‌شد.

رقابت بین Quake III و Unreal Tournament

در اواخر دهه 90 بازی Quake III تمرکز زیادی بر بخش آنلاین خودش داشت و بازیکنان استقبال زیادی از آن داشتند. اما بعد‌ها با انتشار آنریل تورنمنت، جهشی برای این ساب‌ژانر اتفاق افتاد. این بازی سلاح‌های بیشتری و گرافیک بهتری داشت و در کنار این‌ها، لول دیزاین بسیار خوبی هم داشت. بسیاری از منتقدان، بازی آنریل تورنمنت را یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص تاریخ می‌دانند.

بخش آنلاین بازی آنریل تورنمنت هم شامل بخش‌های Capture the Flag و Team Deathmatch و Last Man Standing بود که همه‌ی این‌ها پیشرفت‌هایی برای آرناشوتر‌ها و به طور کلی همه‌ی شوتر‌های اول شخص به همراه داشت. بخش داستانی بازی هم در آن زمان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در آن زمان رقابت بین بازی Quake III و آنریل بسیار داغ بود و می‌توان گفت که پیروز این رقابت، آنریل بود.

بازی آنریل تورنمنت نوآوری‌های زیادی را به همراه داشت.

آنریل تورنمنت آغازی برای آنریل انجین هم به حساب می‌آید. قدرت گرافیکی بازی بسیار بالا بود اما بازی آنریل بیشتر به علت گیم‌پلی خاص و محتوا‌هایی که در آن وجود داشت محبوب شد.

آرنا شوتر‌ها در دهه 2000

اما در دهه 2000 آرنا شوتر‌ها با افت بسیاری همراه شدند. بازی‌های Counter Strike و Battlefield 1942 تلاش زیادی کردند تا یک تجربه جدیدی را ارائه دهند. این بازی‌ها تمرکز زیادی بر همکاری تیمی بازیکنان داشتند. عده‌ای اعتقاد داشتند که المان‌های آرنا شوتر بسیار کمرنگ شده‌اند و اصول این سبک به طور کامل در حال تغییر است.

یکی از بهترین شوتر‌های اول شخصی که در اوایل دهه 2000 منتشر شد سری بازی‌های Halo بود. انتخاب سلاح‌ها، وسایل نقلیه و طراحی نقشه‌ها با پیشرفت خوبی همراه بود. کار‌های تیمی در بخش‌های Capture the Flag و Deathmatch بسیار لذت‌بخش بود. همچنین هیلو بخش‌های جدیدی به نام Grifball و King of the Hill هم داشت که تجربه‌ی جدید و متفاوتی از بازی‌های آنلاین را ارائه می‌داد.

اگرچه که نمی‌توان سری بازی‌های هیلو را کاملا یک آرنا شوتر دانست. اما بسیاری از بازی‌هایی که امروزه منتشر می‌شوند از هیلو تاثیر گرفتند و این سری بازی را الگویی برای خودشان قرار داده‌اند.

سری بازی‌های هیلو در اوایل دهه 2000 تاثیر زیادی بر شوتر‌های اول شخص داشت.

با انتشار بازی‌های شوتر واقع‌گرایانه، آرنا شوتر‌ها کمی به فراموشی سپرده شدند. سری بازی‌های Call of Duty و به خصوص نسخه Modern Warfare تاثیر بسیار زیادی بر این اتفاق داشتند. سیستم پیشرفت در بخش آنلاین این بازی باعث شده بود تا بازیکنان علاقه بیشتری نسبت این شوتر‌ها داشته باشند و آرنا شوتر‍‌ها با استقبال کمتری همراه باشند. به طوریکه سال‌ها بعد سری بازی‌های بتلفیلد هم به رقابت با سری کالاف دیوتی رفت و این رقابت تا به امروز هم ادامه دارد.

البته که در سال 2007 بازی Crysis نمونه خوبی از یک بازی آرنا شوتر بود. این بازی نوآوری‌هایی در این سبک داشت. اما بخش آنلاین بازی به علت مشکلات فنی و اینترنت جهانی که چندان قوی نبود، شکست خورد. در آن زمان بسیاری نمی‌توانستند Crysis را در کامپیوتر‌های شخصی اجرا کنند و بخش آنلاین بازی هم عملا غیر قابل بازی بود. اما این بخش بازی کرایسیس دستاورد‌های زیادی برای آرنا شوتر‌ها داشت. استفاده از قابلیت نامرئی شدن، بازی را تحت تاثیر خودش قرار داده بود و عده‌ای ادعا داشتند که این قابلیت جهشی برای بخش Deathmatch به حساب می‌رود.

آرنا شوتر‌ها در سالیان اخیر

یکی از بهترین نمونه‌های اخیر آرنا شوتر‌ها، ریبوت DOOM در سال 2016 است. به نوعی این ریبوت، قصد داشت تا آرنا شوتر‌ها را احیا کند و آن‌ها را اصلاح کند. از برخی جهات هم این ریبوت موفق شد تا به هدفش برسد اما بخش مالتی‌پلیر بازی چندان موفق نبود و مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفت. این بخش سعی داشت تا یک تجربه بی نقص از آرنا شوتر‌ها را ارائه دهد. بسیاری اعتقاد داشتند که این بخش هیچ‌وقت قرار نبوده که وجود داشته باشد. در بازه زمانی 2013 تا 2016 بخش‌های مالتی‌پلیر بازی‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و عده‌ای باور داشتند که بتزدا و تیم Id Software هم به علت این استقبال، یک بخش مالتی‌پلیر برای DOOM در نظر گرفتند.

بازی Overwatch سعی کرد تا این ساب‌ژانر را وارد عصر جدید و مدرنی کند. اگرچه که برخی از ویژگی‌های اورواچ متمایز با ویژگی‌های سبک آرنا شوتر بود. لودآوت سلاح‌ها و برخی از حالت‌های بازی از فرمول‌های آرنا شوتر پیروی نمی‌کنند اگرچه که سیستم ارتقا بازی رقابتی است. یعنی بازیکنان باید از مهارت بالایی برخوردار باشند و بازی‌ها را باید ببرند تا بتوانند سطح خودشان ارتقا دهند. این سیستم ارتقا در اورواچ هم وجود دارد.

اورواچ سعی داشت تا آرنا شوتر‌ها را وارد عصر جدیدی بکند.

این سیستم در اورواچ خودش فرمولی خاص را شکل داده است. به طور مثال بازی Valorant هم با تاکید بر همکاری تیمی تلاش کرده تا یک تجربه‌ای شبیه به آرنا شوتر‌ها را ارائه دهد. اگرچه که باز هم نمی‌توان آن را یک آرنا شوتر دانست اما این ویژگی‌ها توانسته است بازیکنان زیادی را جذب کند.

آینده آرنا شوتر‌ها

این سبک بازی‌ها طرفداران خاص خودشان را دارند و آن‌ها بودند که باعث شدند که این ژانر به طور کلی از بین نرود. یکی از شرکت‌هایی که می‌تواند آینده این ساب‌ژانر را تضمین کند، اپیک گیمز است. البته بعید است که نسخه‌ی جدیدی از آنریل تورنمنت ببینیم اما تا حدودی بازی Fortnite و به طور کلی بازی‌های بتل رویال وجه اشتراک‌هایی با آرنا شوتر دارند.

البته نباید Id Software و سری Quake را هم فراموش کنیم. بعید نیست که در آینده دوباره نسخه‌ی جدیدی از این بازی ببینیم. مثل تلاشی که در سال 2017 با Quake Champions انجام شد و طرفداران آرنا شوتر را برای مدت‌ها سرگرم کرد. البته باید یک نکته‌ای را در نظر گرفت. با خریداری شدن بتزدا توسط مایکروسافت، مشخص نیست که سرنوشت Quake چه خواهد شد. از طرفی مایکروسافت شوتر خوش ساختی مثل Halo را دارد و باید دید که آیا تیم اکس باکس برنامه‌ای برای ورود یک شوتر اول شخص دیگر با تمرکز بر آرنا شوتر دارد یا خیر. شاید هم روزی کراس‌اوری از این دو بازی را دیدیم.

حالا که به سری Halo اشاره کردیم، لازم است اشاره کنیم که Halo Infinite یکی از بهترین آرنا شوتر‌هایی است که در سال‌های اخیر منتشر شده است. بخش مالتی‌پلیر بازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و از طرفی بسیار خوش‌ساخت است. رایگان بودن این بخش می‌تواند بازیکنان جوان‌تر و جدیدتری را جذب کند و باعث شود که ساب‌ژانری که در آستانه فراموشی قرار دارد، دوباره زنده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا